Hoofdsponsortrip logo

Blog

De sollicitatiebrief

01 augustus 2017
Binnen de juridische sector heb je eigenlijk twee soorten sollicitaties. De sollicitatie op een vacature of de open sollicitatie. Vooral bij de wat grotere kantoren zie je bijna altijd dat voor een beginnend advocaat je eigenlijk altijd middels een open sollicitatie kunt solliciteren. Bij de wat kleinere kantoren gebeurt dit echter vaak door het reageren op een vacature. Wat is nu handig bij het schrijven van een brief? Wat is een goede volgorde? Wat moet je zeker niet vergeten te vermelden? In ieder geval is het goed om bij het schrijven constant in je achterhoofd te houden dat alles moet draaien om jouw persoonlijkheid en motivatie. Wie je bent, welke vaardigheden je hebt, welke ervaring je hebt, je ambities, wat jou onderscheidt van een ander. Al deze dingen moeten naar voren komen in een brief die in principe niet langer is dan 1 A4.  Handig om een keer naar te kijken is de AIDA-methode, deze verkoopmethode kan je goed toepassen op een motivatiebrief. Hieronder vind je een handvat voor het schrijven van een brief.
  1. Formele opmaak. De sollicitatiebrief dient als een formele brief opgemaakt te worden, dus denk hierbij aan jouw adresgegevens, adresgegevens van de werkgever, de datum, het onderwerp van de brief etc.
     
  2. Je begint je brief altijd met het voorstellen van jezelf, uitleggen op welke functie je solliciteert en hoe je bij deze functie bent gekomen.
     
  3. Waarom wil jij graag de functie bekleden waarop je solliciteert? En waarom juist bij deze werkgever? Dit is de plek in de brief waar je echt jouw motivatie uiteenzet.
     
  4. Waarom ben jij geschikt voor deze functie? Wat maakt jou de perfecte kandidaat voor deze functie? Zet hier jouw competenties uiteen die passen bij de functie en het bedrijf.
     
  5.  Afsluiting. Een vaak gebruikte zin om een brief af te sluiten is: ‘Graag zou ik mijn motivatie/ deze brief nader toelichten in een gesprek.´.

Een aantal tips:

  • Bel even met de werkgever voordat je de brief stuurt. Stel bijvoorbeeld een aantal vragen over de sollicitatiemogelijkheden en de sollicitatieprocedure. Op deze manier hebben ze je naam en je stem al een keer gehoord en valt je brief sneller op in de stapel.
     
  • Een goede brief schrijf je niet in één keer. Leg de brief even weg en lees hem zo een paar keer door, er zijn altijd punten die je nog kan verbeteren of zinnen die je kan aanscherpen.
     
  • Schrijf helder en duidelijk.
     
  • Doe goed onderzoek naar het bedrijf waar je solliciteert.
     
  • Zorg dat je schrijfstijl en toen past bij de werkgever waar je solliciteert.
     
  • Vind een goede balans tussen zelfverzekerdheid en overdrijven.
     
  • Schrijf je brief niet langer dan 1 A4!

Verenigingenweb
Cancel