Hoofdsponsortrip logo

Blog

Curriculum Vitae

01 augustus 2017
Iedere werkgever vraagt hierom, maar hoe zorg jij nou dat jouw CV goed in elkaar zit? Het belangrijkste is dat een werkgever zo snel mogelijk een indruk van jou moet kunnen krijgen. Overzicht en structuur in een CV kunnen hierbij helpen. De kunst is om uiteindelijk in zo min mogelijk woorden een zo goed mogelijk beeld van jou als persoon te kunnen geven. Hieronder vind je een uitwerking van de meest gangbare indeling voor een CV. De verdere opmaak is natuurlijk aan jou. Houdt hierbij rekening met wat voor werkgever je te maken hebt. Per sector kan het erg verschillen of een ietwat sober of juist een kleurrijk en creatief CV gewenst is. In de juridische sector wordt de voorkeur over het algemeen gegeven aan het eerste.
  1. Een CV begint altijd met het vermelden van persoonlijke gegevens, zoals NAW-gegevens, geboortedatum, adres, contactgevens en niet te vergeten of je in het bezit bent van een rijbewijs of niet (dit kan voor bepaalde functies uitmaken).
     
  2. Twijfel bestaat vaak nog of men een foto op het CV plaatst of niet. Vroeger was het in de juridische sector niet altijd gewenst. Hoewel de meningen tegenwoordig nog steeds wel verdeeld zijn, neigt men nu toch vaak wel naar het plaatsen van een foto. Recruiters of HRM’ers zoeken je toch wel op LinkedIn en/of facebook. Tip: Zorg er dan ook voor dat je altijd weet wat er op je facebook staat of zorg dat je profiel afgeschermd is.
     
  3. Het volgende wat aan bod komt op je CV zijn je genoten opleidingen. Zoals, je middelbare school, bachelor en je master.
     
  4. Vervolgens vermeld je je werkervaring. Welke (bij)banen heb je gehad? Wie waren je werkgevers? Wat hielden je werkzaamheden in? Dit is de plek om dit te vermelden. Kleine, minderzeggende baantjes zoals oppassen en een krantenwijk kan je onder één kopje scharen, met bijvoorbeeld de titel ‘overige werkervaring’. Mocht je referenties kunnen noemen op je CV dan is dat altijd een pro voor werkgevers. Het is wel slim om je referenties van tevoren in te lichten zodat hij/zij weet dat er contact gezocht kan gaan worden.
     
  5. Als je als student bezig bent met extracurriculaire activiteiten (chapeau!) dan is dit de plek om dit te vermelden op jouw CV. Commissie- en/of bestuurservaring, vrijwilligerswerk en alle andere activiteiten die jouw onderscheiden van de medekandidaten moet je zeker op je CV verwerken.
     
  6. Eventuele trainingen en/of cursussen die je hebt gehad die nuttig zijn. Dit geeft je diversiteit mooi weer.
     
  7. Het is altijd goed om een aantal competenties/vaardigheden te vermelden die kenmerkend zijn voor jou als persoon. Dit zijn de dingen die jouw CV echt persoonlijk maken.  
     
  8. Als afsluiting kan je nog een kopje ‘Overig’ doen. Hier kan je bijvoorbeeld je favoriete sporten en/of hobby’s vermelden, dit geeft een  werkgever een extra beeld over jou als persoon.
Let op: In principe is het niet gewenst dat een CV Langer is dan 2 A4’s.

Verenigingenweb
Cancel